Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. In dit onderzoek werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren maar een klein verschil.
Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek (2019 – 2020) bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de provincie Groningen uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Basisfuncties systeem
De resultaten laten zien dat treinen beter op tijd rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.
Ervaringen van reizigers
Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. Hierbij is onderzocht hoe een reiziger rijden onder ATO beleeft. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een trein automatisch optrekt en remt? En merken ze verschil met een reguliere rit? Over het algemeen kregen zowel ATO als de reguliere ritten een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat de potentie van het systeem goed zien.
Vervolg
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. De organisaties willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Hierbij wordt vooral het systeem getest, er rijden dan geen reizigers mee.