Hardt Hyperloop: ‘Europa wordt één duurzame metropool’

Hardt Hyperloop heeft met haar concept voor voertuigen die met vliegsnelheid door luchtledige buizen razen nog een relatief lange weg te gaan, maar tegelijkertijd ligt de ontwikkeling in lijn met de roadmap. Dat stelde CEO van Hardt Hyperloop Tim Houter tijdens het New Energy Forum. “De hyperloop is een snellere, groenere, betere én slimmere oplossing voor toekomstbestendig transport.

De belofte: één duurzame metropool

In 2050 reizen we met de hyperloop over het Europese continent alsof het één duurzame metropool is”, trapt co-founder en CEO van Hardt Hyperloop zijn keynote af tijdens het gezamenlijke evenement van Hive.Mobility, EnTranCe en New Energy Coalition op 24 juni 2021. “In enkele tientallen minuten ben je in steden zoals Parijs, Londen of Berlijn. Continentale supply chains zijn verbonden binnen enkele uren. Dat is een gamechanger in de logistiek: met één distributiecentrum bedien je heel Europa.

Het concept: zweven door lagedrukbuizen

De oprichters van Hardt Hyperloop wonnen in 2017 de SpaceX Hyperloop-wedstrijd, uitgeschreven door bedenker van het hyperloop-concept Elon Musk. “In onze uitvoering zweven de voertuigen magnetisch én worden ze magnetisch voortgestuwd door bijna luchtledige buizen. Daardoor is er nooit mechanisch contact en vindt er geen wrijving of slijtage plaats”, legt Houter uit.

De voordelen: razendsnel en emissievrij reizen

De Hardt Hyperloop is een snellere, groenere, betere én slimmere oplossing voor toekomstbestendig transport”, betoogt Houter. Het is sneller dan korte afstandsvluchten: de maximumsnelheid bedraagt 700 km/u en op het station kun je direct in een voertuig stappen. Als de hyperloop wordt aangedreven door groene stroom, is de emissie nul. De hyperloop is volgens de CEO beter door de hoge betrouwbaarheid en omdat hij makkelijk is te implementeren in de huidige omgeving: de buizen kunnen namelijk worden geplaatst op betonnen kolommen in de middenberm. Tot slot is de hyperloop slimmer omdat reizigers nooit tussenstops hebben.

De roadmap: eerst het European Hyperloop Center

In 2019 heeft Hardt de eerste testfaciliteit van Europa geopend. De volgende stap, zo schetst Houter, is de realisatie van het European Hyperloop Center in het Groningse Meerstad. In deze testfaciliteit met testbaan van 2,6 kilometer kunnen straks alle technologische concepten volledig worden bewezen en gedemonstreerd. Daarnaast werkt dit centrum aan een certificatie voor een goederentransportsysteem en wil het bijdragen aan het valideren van hyperloop-standaarden van de EU, die ervoor moeten zorgen dat er een veilig en interoperabel Europees hyperloop-netwerk komt.

Volgens de planning wordt rond 2026 de eerste pilotroute tussen Amsterdam en Rotterdam in gebruik genomen – in eerste instantie alleen voor goederen in verband met veiligheidsrestricties en regelgeving. “Voor het einde van het decennium kunnen we misschien al mensen vervoeren met de hyperloop, we zijn in ieder geval al aardig op weg met de roadmap. Als dat allemaal loopt, kunnen we doorgroeien naar een Europees hyperloop-netwerk”, aldus Houter.

De obstakels: realiseren van een ecosysteem

De grootste obstakels zijn niet van technologische aard. De hyperloop is een combinatie van bestaande en bewezen technologieën, zoals magneetzweven, buizen door het landschap en vacuüm. De risico’s zijn bovendien beheersbaar omdat de hyperloop door een buis gaat. De grootste uitdagingen zijn juist het realiseren van een ecosysteem met verschillende bedrijven en overheden alsmede het verkrijgen van steun vanuit de EU om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan”, meent de CEO. Bijzonder: Nederland heeft als eerste en vooralsnog enige land zo’n publiek-privaat samenwerkingsverband – en dus innovatie-ecosysteem – in handen met het Hyperloop Development Program.

De kosten: 10 cent per kilometer

De aanlegkosten van de hyperloop bedragen gemiddeld zo’n 30 miljoen euro per kilometer. Houter: “Dat is vergelijkbaar of iets goedkoper dan high speed rail. Voor de reiziger gaat het naar schatting 10 cent per kilometer kosten. Amsterdam-Groningen kost dan zo’n 20 euro en een ticket naar Barcelona ongeveer 160 euro.

Bekijk hieronder de keynote van Tim Houter tijdens het New Energy Forum terug.

Over het New Energy Forum

Op donderdag 24 juni 2021 vond een nieuw, jaarlijks terugkerend festival over energietransitie en duurzame mobiliteit plaats: het New Energy Forum. Tijdens dit hybride festival nam dagvoorzitter Diederik Jekel de bezoekers en kijkers mee in de slimme, nieuwe wereld van energie en mobiliteit. Het festival is een initiatief van Hive.Mobility, EnTranCe Centre of Expertise Energy van de Hanzehogeschool Groningen en New Energy Coalition en is opgezet om bezoekers de laatste ontwikkelingen te laten zien, kennis te delen en inspiratie te bieden. Alle programmaonderdelen van dit jaar zijn terug te kijken via www.newenergyforum.nl.