“Iedere Nederlander die nog geboren moet worden, zal alleen nog op een circuit zelf mogen rijden.”

Auke Hoekstra is een optimist. In zijn Hive Talk op het New Energy Forum, dat in het teken stond van Breaking Barriers, stelde hij dat de eerste belangrijke barrière in de mobiliteitstransitie al geslecht is. Als je netjes rekent is een elektrische auto inmiddels over de hele levensduur niet alleen schoner, maar ook goedkoper dan een auto die rijdt op fossiele brandstof. Batterijen worden bovendien nog steeds beter en goedkoper. Tel daarbij op dat auto’s met een brandstofmotor vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden en het is duidelijk dat dit een gelopen race is. De personenauto wordt elektrisch.

Elektrisch rijden

Nu is dat misschien niet zo’n controversiële mening, maar Hoekstra denkt dat we dat kantelpunt over een jaar of drie ook bij vrachtwagens gaan bereiken. Bovendien denkt en roept hij het al jaren, ook toen elektrisch rijden nog in de kinderschoenen stond. Zijn redenering: een elektromotor is veel efficiënter, slijt niet en heeft vrijwel geen onderhoud nodig.

We hebben volgens Hoekstra het punt bereikt dat de transitie naar elektrisch rijden min of meer vanzelf gaat. De markt kan het vanaf hier overnemen. Maar daarmee zijn we er nog niet, zegt Hoekstra. Iedereen een elektrische auto voor de deur in plaats van eentje op diesel of benzine, dat is nog steeds een verspilling van geld en grondstoffen. Er is nog een transitie nodig: van door mensen bediende “privé-automobielen” naar autonoom rijdende taxi’s.

Autonome voertuigen

Ook die zullen er komen, volgens Auke Hoekstra, en wel om dezelfde reden: het is uiteindelijk slimmer, goedkoper, efficiënter en plezieriger. Als autonome voertuigen op groene stroom overvloedig aanwezig zijn, hoeft vrijwel niemand meer een eigen auto te hebben. Een groot deel van die autonome voertuigen zal waarschijnlijk helemaal niet lijken op een huidige personenauto. Denk aan “bezorgrobots” die in een stad de talloze koeriers kunnen vervangen.

Van eigendom naar flexibel gebruik

Al met al gaat het volgens Hoekstra dus om niet één, maar drie transities in mobiliteit. Van fossiel naar elektrisch, van bestuurd naar autonoom, en van eigendom naar flexibel gebruik. En die zijn allemaal al onderweg en, in ieder geval in de ogen van Hoekstra, logisch en onvermijdelijk.

Leefbare stad

Het is een heldere visie, die in de lezing van Hoekstra verrassend genoeg uitmondde in een animatiefilmpje dat liet zien hoeveel aangenamer een stad wordt als de auto niet meer het uitgangspunt van elk ontwerp is. Meer ruimte voor mensen en groen, minder voor rondrijdend en (vooral) stilstaand blik.

Er blijven genoeg vragen over. De stad zal leefbaarder worden, maar geldt dat ook voor het platteland? Het gegeven dat elektromotoren vrijwel niet slijten, wat betekent dat voor garagebedrijven? Voor de tweedehandsmarkt? Wat wordt de rol voor openbaar vervoer met het oog op autonoom vervoer en deelmobiliteit?

Hoekstra’s verhaal maakt duidelijk dat we maar beter alvast kunnen gaan nadenken over dit soort vragen. Waar we heen gaan is helder, maar hoe we daar zo goed mogelijk komen, dat is nog grotendeels in te vullen.

Over het New Energy Forum 2022

De tweede editie van New Energy Forum vond plaats op 23 juni. New Energy Forum is hét event voor de (aanstaande) energie- en mobiliteitsprofessional, met dit jaar als thema ‘Breaking Barriers’. Bezoekers werden uitgedaagd en geïnspireerd met de laatste ontwikkelingen in de energietransitie en duurzame mobiliteitsinnovaties. Het New Energy Forum wordt georganiseerd door Hive.Mobility, EnTranCe en New Energy Coalition.

Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage vanuit het EU-project ART-Forum (Interreg).

Logo-Interreg-ART-Forum.