Nieuws

Bord met tekst erop: Zernike Campus Groningen.

Toekomstbeeld Smart Mobility Campus 2030 gepresenteerd

Campus Groningen startte afgelopen jaar samen met Groningen Bereikbaar en Hive.Mobility een verkennend onderzoek naar de toekomst van mobiliteit op de Zernike Campus Groningen. De partijen wilden graag weten hoe de ideale Zernike Campus er op het gebied van slimme mobiliteit in 2030 uitziet en wat de stappen zijn die genomen moeten worden om dit ideaalbeeld te bereiken. Onder de noemer ‘Smart Mobility Campus 2030’ ging de Student Advies Commissie Groningen (SAC) aan de slag om dit toekomstbeeld en de route daarnaartoe in kaart te brengen. In februari presenteerde SAC hun eindrapport.

Screenshot uit filmpje Koers Noord. Winnende team in elektrische bakfiets.

Studententeam van RUG wint Cargobikathon

Afgelopen maand riep gemeente Groningen de hulp in van studenten om mee te denken in succesvolle toepassingen van de cargobike in de binnenstad van de toekomst. De bevoorrading van de winkels in de binnenstad van Groningen moet vanaf 2025 zonder uitstoot plaatsvinden. Oftewel, geen vervuilende bestelbussen of vrachtwagens meer, maar duurzame elektrische voertuigen zoals de cargobikes. Hoe zorgen we ervoor dat de cargobike succesvol ingezet wordt in de binnenstad van de toekomst?

Medewerker Hardt in Hyperloop Experience.

Eerste Meet & Greet met Hardt Hyperloop

Razendsnel reizen door een buizennetwerk wordt wellicht de toekomst van transport. In Nederland werkt het bedrijf Hardt Hyperloop aan het eerste Europese hyperlooptestcentrum in Groningen. Hardt is daarbij op zoek naar enthousiaste stakeholders in het noorden die het interessant vinden om aan een gezamenlijke ambitie te werken.

Foto van een VR-bril met "DRI-VR" erop.

Veiliger leerling-bestuurders opleiden dankzij Virtual Reality

Hanzehogeschool Groningen gaat onderzoeken op welke wijze toekomstige chauffeurs met behulp van Virtual Reality veiliger opgeleid kunnen worden. Jonge, beginnende bestuurders zijn disproportioneel vaak betrokken bij verkeersongelukken. Om sneller relevante, complexe verkeerssituaties te ervaren wordt sinds kort ook Virtual Reality (VR) ingezet. Hoe kunnen deze bestaande producten, die nog in hun kinderschoenen staan, verder verbeterd worden?

Fietser bij ingang Zernike Campus Groningen.

Mobility Challenge: Campus Groningen en Hive.Mobility werken samen met TripService

Afgelopen jaar konden startups zich aanmelden voor Startup in Residence Noord-Nederland. Dit is een programma waarmee de overheid startups de ruimte geeft om innovatieve ideeën en oplossingen voor maatschappelijke challenges te bedenken. Samen met Hive.Mobility diende Campus Groningen een challenge in onder de noemer Campus Mobility. Hoe staat het nu met deze challenge? We spraken met Irene Amsing, community coordinator van Campus Groningen.

Fietser van Dropper in Groningen.

RUG zet Hive.Mobility in the picture tijdens Impact 2021

Op 20 januari organiseerden de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Vrije Universiteit Amsterdam het online evenement Impact 2021.

Foto Dick van der Plas en Roeland Hogt Noorderpoort.

Vijf vragen aan… Dick van der Plas & Roeland Hogt (Noorderpoort)

Elke maand stellen wij 5 vragen aan één van onze partners. Lees hieronder wat ze precies doen, hoe belangrijk mobiliteit en innovatie voor hen is en hoe zij de toekomst van mobiliteit zien. Deze keer Dick van der Plas (directeur techniekopleidingen Groningen en Delfzijl) en Roeland Hogt (practor Automotive), Noorderpoort.

Autonome Renault Twizy op landingsbaan Groningen Airport Eelde.

Autonoom rijdende auto haalt 70 kilometer per uur op testbaan

Met een kleine personenauto die zonder bestuurder 72 kilometer per uur rijdt en op afstand tot stilstand wordt gebracht, zetten provincie Groningen en robotTUNER dit najaar een nieuwe stap in de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg.

Automatisch bestuurde trein van Arriva op snelheid.

Eerste resultaten tests automatisch bestuurde trein positief

Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien.