Podcast BNR Nieuwsradio over de ontwikkelingen richting autonoom openbaar vervoer

Bussen zonder chauffeur die zelfstandig een route rijden en mensen in en uit laten stappen. Dit klinkt voor velen nog erg futuristisch. Toch wordt er in Noord-Nederland al veel getest om uit te vinden of dit op niet al te lange termijn werkelijkheid kan worden. Jorrit Kuipers, CTO van robotTUNER, en Michel van der Mark, directeur marktontwikkeling bij Qbuzz, geven in een podcast van BNR Nieuwsradio een inkijkje in de potentie, ontwikkelingen en uitdagingen rondom de toepassing van autonoom rijden in het openbaar vervoer en de unieke testen die op dit gebied in Noord-Nederland plaatsvinden.

Autonoom Vervoer-lab

Verslaggeefster Karlijn Meinders van BNR Nieuwsradio is langsgekomen in Groningen op de Zernike Campus bij het Autonoom Vervoer-lab bij het kantoor van Hive.Mobility. In opdracht van en in samenwerking met de provincie Groningen werkt robotTUNER aan de ontwikkeling van autonoom vervoer op de weg. Al jaren wordt er veel geëxperimenteerd met zelfrijdend vervoer, maar wat de testen op de Zernike Campus nu zo speciaal maakt, wordt gevraagd aan Jorrit Kuipers. “We kijken nu of het mogelijk is om op hogere snelheden te gaan rijden, zonder een operator in het voertuig”, antwoordt Jorrit Kuipers. “Tot nu toe zijn er mooie voertuigen ontwikkeld, maar ze reden niet snel en er moest altijd iemand inzitten om te kijken of het wel veilig was. Uiteindelijk moet het goedkoper gaan worden om op deze manier te rijden. Die stap is nog niet gezet. We kijken nu of dit in de toekomst wel haalbaar is.

Potentie van autonoom rijden in het OV

Daarbij kijkt robotTUNER heel pragmatisch waar de behoefte ligt en dat is het openbaar vervoer. Autonoom rijden zal dan met name meerwaarde bieden op weinig complexe routes buiten een stadscentrum waar de automatische bestuurder het besturen van de bus kan overnemen van de buschauffeur. Jorrit geeft aan dat elektrische bussen relatief makkelijk met software aangestuurd kunnen worden, waarmee de combinatie van een menselijke chauffeur en autopilotbesturing mogelijk is.

Om het rendabel te maken wil men straks tot 80 km/uur kunnen rijden. Om te kijken of dit wel veilig kan, wordt er nu nog getest met aan klein autootje: de Renault Twizy. Zo heeft u eerder kunnen lezen dat er onder andere reeds een testdag met de Renault Twizy op een oude landingsbaan van Groningen Airport Eelde heeft plaatsgevonden.
Wij hebben een ambitieus doel om in 2025 autonoom rijden echt te kunnen aanbieden in het openbaar vervoer. Dit wordt gefaseerd aangepakt“, zegt Jorrit Kuipers.

Software en chauffeurs

Michel van de Mark van Qbuzz is enthousiast over de potentie van autonoom rijden in het openbaar vervoer en de kennis die met deze testen vergaard wordt. “Een van de meest complexe zaken is het overnemen van het werk van een chauffeur. Dat zien we ook op korte termijn niet gebeuren, maar wel het absorberen van die kennis. Een chauffeur op de weg ziet en voelt veel. Voor ons is het heel interessant om te weten of dat in systemen onder te brengen is en of dat in de toekomst toepasbaar is op bussen.

Voor Qbuzz is autonoom vervoer één van de mogelijke oplossingen voor de toekomst van het openbaar vervoer. Er wordt nog gekeken naar de beste trajecten, waarbij het platteland voor de hand ligt. Het wordt steeds moeilijker om kleine dorpen van kostendekkend OV te voorzien, maar ook aan aparte busbanen in drukkere gebieden wordt gedacht.

Uitdagingen

Reanne Boersma, onderzoeker bij CROW, doet al heel lang onderzoek naar verschillende praktijkproeven met automatische voertuigen om te kijken wat we hiervan kunnen leren met als doel: hoe kom je hierin verder? In de podcast legt Reanne Boersma uit waar de grootste uitdagingen liggen voor deze optimistische toekomstscenario’s.

Luister de podcast

Benieuwd naar deze uitdagingen? Benieuwd hoe de computersoftware van de buschauffeur leert? Meer horen over de verschillende technische uitdagingen, zoals objectclassificatie, en de ervaringen van de verslaggeefster van BNR tijdens een testritje in de Renault Twizy? Luister hier de gehele podcast van BNR Nieuwsradio terug.

Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage vanuit het EU-project ART-Forum (Interreg).