Het ATO-systeem trekt uit zichzelf op en remt en stopt op de juiste locatie. Daarnaast is de verwachting dat ATO een positief effect heeft op duurzaamheid en punctualiteit.
Uniek: testenritten mét reizigers
De provincie Groningen, ProRail, Stadler en Arriva voeren samen sinds september 2018 diverse tests uit met automatisch bestuurde treinen. Na een aantal fases met nachtelijke testen zonder reizigers is het ATO-systeem er nu klaar voor om met testreizigers te rijden.
Testresultaten en vervolg
Uit de uitgevoerde testen blijkt dat door Automatic Train Operation (ATO) meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Ook ervaren reizigers maar een klein verschil. Lees hier meer over de onderzoeksresultaten.
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. De organisaties willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik.
Grade of Automation
De testen worden uitgevoerd op GoA level 2 (Grade of Automation). Je kunt dit level vergelijken met een soort van ‘automatische piloot’, waarbij de trein in principe zelf rijdt, maar de machinist de verantwoordelijkheid heeft en houdt over de trein.