Testen van dienstregeling en waterstof tanken
De prestaties werden getest van de waterstoftrein ‘Coradia iLint’ van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. De testen met de waterstoftrein werden ’s nachts uitgevoerd. De trein reed daarbij zonder passagiers. De stop- en sneltreindienstregeling werd meerdere keren getest. Ook werd het tanken van waterstof getest binnen een dienstregeling. Hoe gaat dit en welke invloed heeft dit op de tijden van de huidige dienstregeling? Tot slot werd er onderzocht wat er allemaal nodig is om toestemming te krijgen om in de reguliere dienstregeling met een waterstoftrein op het spoor in Noord-Nederland te mogen rijden.

Resultaten eerste pilot en vervolg
Met deze eerste testritten is bewezen dat er zero emissietreinen zijn die nu al in Noord-Nederland kunnen rijden. Tijdens de testen reed de trein volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek daarnaast bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein. De conclusie is dat de waterstoftrein een volwaardig alternatief kan zijn voor de huidige dieseltreinen. Groningen wil als eerste provincie waterstoftreinen inzetten op regionale spoorlijnen en heeft de ambitie om nieuwe treinen vanaf 2023 op waterstof te laten rijden.
Publicatie
De resultaten van de eerste pilot zijn terug te vinden in bijgevoegde rapporten.
Foto gemaakt door Stefan Verkerk – ProRail
Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage vanuit het EU-project G-PaTRA (Interreg).