De waterstofbus is eigenlijk een waterstofelektrische bus. Het verschil met een batterijelektrische bus is dat de waterstofelektrische bus geen groot accupakket heeft, maar aan boord elektriciteit genereert door middel van een waterstofbrandstofcel.
Deze waterstofbussen worden ingezet in de reguliere dienstregeling waarbij een waterstofelektrische bus het voordeel heeft dat deze doorgaans een grotere actieradius heeft dan een batterijelektrische bus.
De inzet blijkt succesvol en heeft daarmee ook de deur geopend voor verdere uitbereiding: sinds december 2020 zijn een twintigtal waterstofbussen operabel vanuit de stalling aan de Peizerweg in Groningen. Op het terrein van deze stalling heeft Shell een waterstoftankstation gebouwd waarbij het wederom gaat om groene waterstof.
Verduurzaming lange afstand
Tevens wordt volledig ingezet op de verduurzaming van de langeafstandsbussen, de Qliners. Voor deze bussen ziet Qbuzz door het hoge aantal kilometers die zij dagelijks rijden (600 – 1000 km) een toepassing voor waterstof. Kortom, een hoop ontwikkeling op het gebied van bussen op waterstof.
Momenteel loopt er ook nog een aanvraag voor het ‘af-fabriek’ leveren van 100 km/u coaches op waterstof. Hiervoor wordt met een aantal partners in Europa een subsidieaanvraag gedaan. Indien deze wordt toegewezen zal de implementatie in Groningen-Drenthe plaatsvinden in 2024/2025.