Hive.Mobility, EnTranCe en New Energy Coalition organiseerden op 24 juni jl. het New Energy Forum. De eerste editie van dit festival over energietransitie en duurzame mobiliteit vond online plaats. Tijdens de workshop ‘Mobiliteit als katalysator voor Hydrogen Valley’ spraken drie vertegenwoordigers van verschillende takken van de transportbranche. Hoe leveren zij met de toepassing van waterstof in mobiliteit een bijdrage aan de duurzame transitie?
Noord-Nederland als eerste Hydrogen Valley
Wil waterstof een glansrol vervullen in duurzame mobiliteit, dan moet eerst de hele waterstofketen verder worden ontwikkeld. Noord-Nederland is de eerste ‘Hydrogen Valley’ in Europa, waarbij een Europese subsidie de unieke positie van deze regio onderstreept. Waterstof geldt vooral voor de chemie als een goed zero-emissiealternatief, maar ook voor de mobiliteit is het een geknipte – en al regelmatig toegepaste – optie. Onder leiding van Patrick Cnubben van New Energy Coalition gaan de drie sprekers tijdens de workshop in op de rol van mobiliteit als katalysator voor Noord-Nederland als Hydrogen Valley.
Waterstof in het openbaar vervoer
Michel van der Mark schetst hoe vervoersbedrijf Qbuzz waterstof heeft ingezet om zijn vloot van stads- en streekbussen in Noord-Nederland te vergroenen. Het bedrijf zette jaren geleden al in op elektrisch rijden, maar dat bleek door het opladen zeker op de langere trajecten moeilijk te organiseren. “Zo kwamen we op waterstof ”, legt Van der Mark uit.
Het realiseren van een waterstofvulpunt voor de streekbussen vergde wel de nodige samenwerking. Binnen de kaders van Hydrogen Valley kwamen verschillende publieke en private partijen bij elkaar. Er was steun van provincie en ministerie, chloorfabriek Nouryon uit Delfzijl had de benodigde waterstofmoleculen als reststof voorradig en uiteindelijk werd het eerste tankstation voor bussen gebouwd door Total. Voor het volgende tankstation in Groningen toonde Shell interesse in de openbare aanbesteding om het voor Shell grootste en eerste waterstoftankstation voor bussen ter wereld te bouwen. Volgend jaar wordt het eerste commerciële tankstation door Shell in Emmen gebouwd en is Qbuzz de launching customer met 10 bussen. “Zo zie je hoe het openbaar vervoer de markt aanjaagt”, concludeert Van der Mark over dit succesvolle partnerschap.
Waterstof in de scheepvaart
Herbert Colmer gaat namens Groningen Seaports in op de toepassing van waterstof in de scheepvaart. Hij bespreekt specifiek het zouttransport van Delfzijl naar Rotterdam, waar het eerdergenoemde Nouryon ook chloor produceert. Groningen Seaports helpt het bedrijf om de waterstof die daarbij vrijkomt toe te passen binnen hun eigen elektrische transport van zout naar Rotterdam. De benodigde elektriciteit kan via zogenaamde brandstofcellen opgewekt worden uit waterstof.
Probleem: het bijtanken in de haven bleek met de huidige snelheid niet rendabel. Samen met een aantal partners wordt in de havens van Groningen Seaports een systeem ontwikkeld met waterstofcontainers die al van tevoren gevuld kunnen worden. Bij aankomst kan men de lege containers eenvoudig vervangen door nieuwe, volle containers. Colmer verwijst nadrukkelijk naar de invloed van het ov in deze waterstoftoepassing. “Door met bussen aantoonbaar te maken dat waterstof ook buiten de industrie inzetbaar is, kan deze nieuwe keten opgebouwd worden om ook de scheepvaart te verduurzamen.”
Waterstof in de luchtvaart
Jonas van Dorp beschrijft de pionierende rol van Groningen Airport Eelde als Hydrogen Valley Airport op het gebied van emissieloos vliegen. “Wij willen een demolocatie zijn. Een proeftuin waarin nieuwe initiatieven kunnen worden getest.” Passagiersvluchten op waterstof zijn een project voor de lange termijn, maar vluchten op batterijen behoren binnen het komende decennium al tot de mogelijkheden.
Voor die batterijen kan waterstof een belangrijke rol spelen. De luchthaven produceert daarom via een koppeling met een zonnepark al zelf waterstof. Vooralsnog kijken ze vooral naar de toepassing van de geproduceerde waterstof op de grond. Van Dorp legt uit dat de luchthaven klaar wil zijn voor een toekomst met vliegen op waterstof, maar dat duurt dus nog even. “Het grondgebonden deel kunnen we sneller doen en daar hebben we partners uit de regio voor nodig.”
Kijk hieronder de volledige workshop ‘Mobiliteit als katalysator van Hydrogen Valley’ tijdens het New Energy Forum terug.
Over het New Energy Forum
Op donderdag 24 juni 2021 vond een nieuw, jaarlijks terugkerend festival over energietransitie en duurzame mobiliteit plaats: het New Energy Forum. Tijdens dit hybride festival nam dagvoorzitter Diederik Jekel de bezoekers en kijkers mee in de slimme, nieuwe wereld van energie en mobiliteit. Het festival is een initiatief van Hive.Mobility, EnTranCe Centre of Expertise Energy van de Hanzehogeschool Groningen en New Energy Coalition en is opgezet om bezoekers de laatste ontwikkelingen te laten zien, kennis te delen en inspiratie te bieden. Alle programmaonderdelen van dit jaar zijn terug te kijken via www.newenergyforum.nl.